enflasyonemeklilikötvdövizakpchpmhp
DOLAR
34,2484
EURO
37,8271
ALTIN
2.929,43
BIST
8.941,81
Adana Adıyaman Afyon Ağrı Aksaray Amasya Ankara Antalya Ardahan Artvin Aydın Balıkesir Bartın Batman Bayburt Bilecik Bingöl Bitlis Bolu Burdur Bursa Çanakkale Çankırı Çorum Denizli Diyarbakır Düzce Edirne Elazığ Erzincan Erzurum Eskişehir Gaziantep Giresun Gümüşhane Hakkari Hatay Iğdır Isparta İstanbul İzmir K.Maraş Karabük Karaman Kars Kastamonu Kayseri Kırıkkale Kırklareli Kırşehir Kilis Kocaeli Konya Kütahya Malatya Manisa Mardin Mersin Muğla Muş Nevşehir Niğde Ordu Osmaniye Rize Sakarya Samsun Siirt Sinop Sivas Şanlıurfa Şırnak Tekirdağ Tokat Trabzon Tunceli Uşak Van Yalova Yozgat Zonguldak
İstanbul
Parçalı Bulutlu
30°C
İstanbul
30°C
Parçalı Bulutlu
Cumartesi Az Bulutlu
27°C
Pazar Hafif Yağmurlu
23°C
Pazartesi Açık
24°C
Salı Çok Bulutlu
25°C

“Belki de ölü tiyatro seviyoruzdur…”

“Belki de ölü tiyatro seviyoruzdur…”
26.06.2024 10:55
319
A+
A-

Koffi Kwahulé’nin Çağdaş Tiyatrosu: “Dıkşın: Büyük Şans”

Oyuncu, yönetmen, romancı ve oyun yazarı Koffi Kwahulé, çağdaş tiyatro dünyasında ezber bozan bir isim olarak öne çıkıyor. “Dıkşın: Büyük Şans” adlı oyununda, caz müziğinin etkisini kullanarak alışılmış tiyatro kalıplarını yıkarak seyirciye özgün bir deneyim sunuyor.

Kwahulé’ye göre, dilin kısıtlarından sıyrılmak için cazın farklı anlatım biçimine başvurması, kendi başkaldırışını temsil ediyor. Oyunlarında gerçekçi hikaye örgülerinden uzaklaşarak, cazdaki “temayı dağıtma” tekniğini kullanıyor. Bu sayede tek bir tema yerine, çok katmanlı ve karmaşık anlatılara imza atıyor.

Yazarın Afrikalı kökeni de eserlerinde derin bir iz bırakıyor. Siyah ırkın tarihi boyunca yaşadığı adaletsizlikleri ve belirsizlikleri eserlerine yansıtarak, seyirciyi sorgulamaya ve kendi kimliklerini yeniden tanımlamaya davet ediyor.

Moda Sahnesi’nin sahnelediği “Dıkşın: Büyük Şans” oyunu, Kwahulé’nin bu özgün tiyatro dilini Türkiye seyircisiyle buluşturuyor. Oyunun yönetmeni Kemal Aydoğan, caz müziğinin oyunun yorumlanmasında kilit bir rol oynadığını vurguluyor. Oyuncular Onur Ünsal ve Mehmet Tekatlı, sahnede yarattıkları güçlü enerjiyle karakterlerin içsel çatışmalarını seyirciye ustalıkla aktarıyorlar.

Oyun, insanlık tarihinin ilk kardeş cinayeti “Habil ve Kabil” hikayesiyle başlıyor. Efendi ve köle ilişkisini sorgularken, gösteri toplumunun insanları nasıl manipüle ettiğini ve köleliğin güncel formlarını eleştiriyor.

Oyunun metni, seyirciyi hemen rahatsız eden ve alışılmış tiyatro normlarını bozan unsurlarla dolu. Kwahulé, siyah ve beyaz formların çatışmasını ve beyazların dünyaya dayattıkları algıları cesurca ele alıyor. Ancak oyun, basit bir “beyaz-siyah” ayrımının ötesine geçiyor ve her insanın içindeki siyah ve beyaz yanların karmaşasını ortaya koyuyor.

Oyuncuların performansları, karakterlerin çok yönlü doğasını vurgulayarak, seyirciyi hem onlara yakınlaştırıyor hem de yabancılaştırıyor. Oyunun sonunda, seyircinin kafası karışmış ve bir anlamı tamamlama dürtüsünden kurtulmuş bir halde ayrılması hedefleniyor.

Kwahulé’nin oyunlarında, sanatın insanları rahatsız etmesi ve uyandırması gerektiğine dair bir inanç yatıyor. “Dıkşın: Büyük Şans”, bu inancı somutlaştıran ve seyircilerini kalıplarını kırıp yeni bakış açıları edinmeye zorlayan çarpıcı bir tiyatro deneyimi sunuyor.

Moda Sahnesi’nin 2023-2024 sezonunda “Macbeth” gibi yeni prodüksiyonlar da sahnelenecek. Tiyatro, sanatseverlere özgün ve düşündürücü tiyatro deneyimleri sunmaya devam ederek Türk tiyatrosu manzarasına farklı bir soluk getiriyor.

ETİKETLER: ,
Yorumlar

Henüz yorum yapılmamış. İlk yorumu yukarıdaki form aracılığıyla siz yapabilirsiniz.